Новини міста Харків та Харківської області

Станьте вдосконаленим варіантом себе: що продемонструє 54-й міжнародний кінофестиваль "Молодість"

Важливість надійної програми важко переоцінити в осінній період, насичений фестивалями. Цьогоріч у жовтні в Києві проходитимуть чотири значні кінофестивалі один за іншим, і "Молодість" завершує цей насичений етап. Така висока концентрація подій зменшує значення окремого фестивалю як майданчика для прем'єр, впливаючи на анонсування показів — в результаті страждають як самі фільми, так і глядачі. Однак це вже тема для окремого детального обговорення, яке, сподіваємось, вирішиться шляхом урізноманітнення фестивального календаря — замість скупчення всіх подій в один місяць у одному кінотеатрі.

Є ще один важливий момент, який слід врахувати щодо цьогорічного фестивалю "Молодість", і він також стосується програми. Щодня проходитиме одночасно чотири покази, тому переглянути всі фільми фізично не вдасться. Проте є позитивна новина: заплановані повтори. Тож обирайте ретельно — ми в нашому гіді підкреслюємо найцікавіші стрічки фестивалю.

"Халамидник" / Urchin, режисер Гарріс Дікінсон

Розділ "Глобальний конкурс"

Британець Гарріс Дікінсон почав свою кар'єру в кінематографі як актор, знявшись у фільмах "Хороша погана дівчинка" та "Трикутник смутку". Проте, досить швидко він знайшов своє покликання також у режисурі. Його дебютна стрічка "Халамидник" розповідає історію безхатька з Лондона, який прагне змінити своє життя на краще. Фільм отримав позитивні відгуки на Каннському фестивалі, а для нас є особливим ще й те, що в ньому з'явилася українська акторка Каріна Химчук, знайома глядачам за ролями в "Ти мене любиш?" Тоні Ноябрьової та "Королях репу" Мирослава Латика.

"Наш дім палає" / "Our Home Is Ablaze", режисерка Олеся Білецька.

Розділ "Глобальний конкурс"

Головною героїнею історії є українка Софія, яка прагне реалізувати свою кар'єру в Сполучених Штатах. Напередодні масштабного військового конфлікту вона вирушає в Київ, щоб відвідати свою родину, але опиняється заблокованою внаслідок війни. На її шляху чекає трансформація світогляду та важливий вибір: обрати кар'єру чи повернутися до рідного дому. Ця кіноповість має частково автобіографічний характер, адже Олеся Білецька, режисерка фільму, також є українкою, яка залишила свою країну для навчання кіномистецтву в США, проте свій перший фільм зняла на батьківщині із залученням українських акторів.

"Реконструкція" / Reconstruction, режисер Ґабріелє Урбонайтє

Розділ "Глобальний конкурс"

Литовсько-латвійсько-бельгійська картина стежить за подружньою парою, яка переїздить до нової квартири. Затіяний ремонт, який мав би залагодити стосунки, навпаки робить помітними існуючі тріщини. Все ускладнює поява третього учасника цього рівняння -- українського робітника Олега, якого втілив Роман Луцький ("Відблиск", "Віддана"). До речі, це вже друга поспіль міжнародна робота Луцького, яка запрем'єрилася на "Молодості".

"Виснажені" / Weary, directed by Юрій Дунай

Розділ "Глобальний конкурс"

Зображення: molodist.com Сцена з фільму "Втомлені"

Відомий оператор Юрій Дунай (польсько-український "Звідки куди", що потрапив до шортлиста "Оскара") уперше пробує себе в режисурі. Українська психологічна драма "Втомлені" занурює нас в історію двох ветеранів війни, Люби й Андрія, тіла і душі яких покриті шрамами. Вони знаходять розраду одне в одному, але відновлення випробує їх стосунки на міцність. Головну пару фільму втілюють Валерія Ходос ("Будинок "Слово": Нескінчений роман") та актор-військовий Дмитро Сова ("Черкаси"). Також серед акторів є військовослужбовці та ветерани, які допомагали досягти аутентичності.

"Просто випадковість" / It Was Just an Accident, реж. Джафар Панагі

Секція "Свято фестивалів"

Джафар Панагі -- живий класик іранського кіно. Його життя сповнене перипетій та легенд. Багаторічний політичний в'язень режиму й улюбленець фестивалів, який має всі головні нагороди найпрестижніших світових кіноподій -- "Золотого ведмедя", "Золотого лева" та, віднедавна, "Золоту пальмову гілку", яку отримав якраз за "Просто випадковість". Сюжет фільму доволі актуальний для українських реалій. Тут ідеться про Вахіда, який впізнає свого колишнього ката з іранської в'язниці. Він викрадає чоловіка, щоб упевнитися, що це справді його мучитель і вигадує план, що з ним робити далі.

"Мандрівка та буденність" / "Два Сезони, Два Невідомих", режисер Шьо Міяке

Секція "Свято фестивалів"

"В подорожі та повсякденності" — це фільм, який здобув перемогу на кінофестивалі в Локарно, відомому своїм акцентом на пошуку новаторських форм кіномистецтва. Для режисера Шьо ця стрічка не є першою, проте, за відгуками глядачів, вона стала його найвдалішою роботою. Сюжет фільму об'єднує незнайомців Нагісу та Нацуо, які випадково зустрічаються на пляжі влітку, а також сценаристку Лі, що оселилася у гостинному домі Бензо. Їхні стосунки стануть основою для розгортання сюжету, який черпає натхнення з манг Йосіхару Цуґе — видатного карикатуриста, що працював для авангардного журналу Garo.

"Дракула" / Dracula та "Континенталь '25" / Kontinental '25, постановка Раду Жуде.

Секція "Свято фестивалів"

Румунський кінорежисер Раду Жуде вирізняється як один з найрадикальніших митців сучасності. Його роботи іронічно та безжально аналізують румунську реальність і історію, викликаючи захоплення у кіноманів з усього світу, водночас викликаючи неоднозначну реакцію на батьківщині (однак це не заважає Румунії висувати його фільми на "Оскар"). Цього року Жуде вразив глядачів одразу двома новими стрічками: морально-філософською драмою "Континенталь'25", представленою на Берлінському фестивалі, та треш-комедійним горором "Дракула", який дебютував на Локарно.

"Континенталь'25" розкриває історію жінки, чия професія полягає у виселенні людей для сприяння подальшому розвитку забудови. Одне з таких виселень стає каталізатором для трагедії – самогубства, що спонукає до роздумів про провину і відповідальність за долю інших. Жуде пропонує різноманітні погляди на цю складну ситуацію, з якою ми стаємо свідками, і знову знаходить несподівані шляхи, щоб підкреслити одну з актуальних національних проблем. Цього разу йдеться про стрімкі темпи забудови.

"Дракула" – це смілива сатира, що досліджує постать одного з найвідоміших персонажів Румунії, а також стає гострою критикою сучасності. Режисер Жуде стверджує, що цей фільм є його найкомерційнішим проектом, в той час як вражені критики зазначають, що це не просто один фільм, а ціла палітра сюжетів. У картині сплітаються елементи горору, еротики, специфічного гумору, теми OnlyFans, класичне кіно, штучний інтелект та багато інших аспектів, які можуть порадувати кіноманів, але водночас можуть виявитися занадто екстравагантними для тих, хто не готовий до таких експериментів.

Раду Жуде: "Кіно має силу створювати ілюзію реальності. Я хотів піти проти цієї сили та створити ілюзію штучності"

"Пілліон" / Pillion, під керівництвом Гаррі Лайтон.

Секція "Свято фестивалів"

Квір-ромком "Пілліон" -- чергова трансгресивна роль Александра Скашґорда ("Спадкоємці", "Велика маленька брехня"). Цього разу актор грає мандрівного байкера, який вступає у БДСМ стосунки зі сором'язливим молодиком. "Пілліон" запрем'єрився на Каннському кінофестивалі у другому за значенням конкурсі "Особливий погляд", де виграв нагороду за найкращий сценарій. Позитивною була і критика, яка насамперед відзначає: дивлячись "Пілліон" ніколи не подумаєш, що це перший фільм режисера.

"Під хмарами" / Below the Clouds, реж. Джанфранко Розі

Секція "Свято фестивалів"

Джанфранко Розі, італійський документаліст, який здобув престижні нагороди "Золотий ведмідь" на Берлінському кінофестивалі та "Золотий лев" на Венеційському, є унікальною фігурою у світі кіномистецтва. Його антропологічні фільми відкривають нові грані Італії, сповнені глибокої любові до її культури. Раніше він зворушливо висвітлював життя мешканців Римської об'їзної дороги та проблеми міграції, а тепер зосереджує увагу на Неаполі, який опинився під загрозою через потенційне виверження Везувію. Це яскрава метафора нашого сучасного світу, в якому ми всі живемо.

"Симфония Радуги" / Symphony of the Rainbow, directed by Роман Синчук

Розділ "Конкурс документальних фільмів"

Фото: molodist.com Кадр з фільму 'Звук радуги'

Цього року Роман Синчук став співавтором короткометражного документального фільму "Життя — наївне мистецтво" (разом з Олесею Моргунець-Ісаєнко), у якому йдеться про школу імені Марії Примаченко. Його нова сольна робота також вирізняється на тлі сучасної української документалістики. У фільмі йдеться про життя київського Театру міміки та жестів "Райдуга". Стрічка відкриває завісу таємниці, демонструючи, як команда, що складається з людей з порушеннями слуху, створює безбар'єрне мистецтво.

"Якщо наші шляхи більше не перетнуться" / "If Our Paths Never Cross Again", режисери Ноаз Деше, Бо Віллімон, Пьотр Вєрзілов.

Розділ "Конкурс документальних фільмів"

Фото: molodist.com Кадр з фільму "Якщо ми більше не зустрінемося"

"Якщо ми більше не зустрінемося" — це оповідь про кохання на фоні повномасштабного вторгнення та дитячих спогадів про війну. У створенні фільму взяли участь троє режисерів з різними професійними шляхами. Ноаз Деше — досвідчений кіномитець із значними досягненнями на міжнародних фестивалях. Бо Віллімон — американський сценарист і шоураннер, чиї роботи включають такі серіали, як "Картковий будинок", "Розділення" та "Андор". Пьотр Вєрзілов — російсько-канадський художник та активіст, який приєднався до українських сил оборони і бореться проти агресії Росії. Ці різноманітні перспективи можуть як зміцнити фільм, так і призвести до його фрагментації.

"Торт для президента" / The President's Cake, реж. Хасан Хаді

Секція для підлітків "Teen Screen"

"Торт для президента" розповідає про 9-річну дівчинку, яка має спекти торт для президента Іраку. Пошук інгредієнтів перетворюється на серйозне випробування, адже будь-яка похибка понесе за собою серйозне покарання. "Торт для президента" став найкращим дебютом цьогорічних Канн, а також вибором глядачів у програмі "Двотижневик режисерів". Судячи з перших відгуків, Хаді може стати новим великим ім'ям у світі кіно і познайомитися з ним варто вже з першої великої роботи.

"Птахи та тварини. Світ Гніздовського" / Birds and Animals, режисерка Надія Парфан.

Розділ "Прем'єри України"

"Птахи і звірі. Всесвіт Гніздовського" присвячений видатному українсько-американському художнику Якову Гніздовському, який здобув популярність завдяки своїм унікальним гравюрам тварин і рослин. Однією з найвідоміших історій про нього є те, що його роботи прикрашали кабінет президента Джона Кеннеді, а його твори можна знайти в багатьох колекціях по всьому світу. Хоча цього року відзначається 110-річчя з дня народження Гніздовського, його постать досі не отримала належного кінематографічного осмислення, за винятком короткого епізоду у документальному фільмі "За стерном долі". Надія Парфан вирішує заповнити цю прогалину, створивши суб'єктивний і грайливий фільм. Тут не слід очікувати традиційного академічного підходу, але можна сподіватися на емоційну та насичену розповідь про цю видатну особистість.

Удовлетворение, режиссер Алекс Бурунов

Розділ "Прем'єри України"

Історія відносин, які зазнали краху на грецьких островах. Для Алекс Бурунової, яка раніше співпрацювала з Netflix, створивши ознайомчий документальний фільм про аніме "Enter the Anime", ця стрічка стала її дебютом у повнометражному ігровому кіно. Вона працювала над цим візуальним твором майже десять років, і вперше його презентували на американському фестивалі SXSW, відомому своїм фокусом на жанровому кіно та артмейнстримі.

"Оксана" / Oxana, режиссер Шарлин Фавье

Розділ "Прем'єри України"

Біографічний фільм про Оксану Чачко -- співзасновницю руху FEMEN, яка закінчила життя самогубством. Стрічка розповідає про тривалий шлях переродження Оксани від життя в релігійній родині до емансипації, створення радикального феміністичного угрупування та конфліктів усередині групи. Фільм зняла французька режисерка Шарлін Фав'є за участі української команди. Зокрема, головні ролі зіграли українки Альбіна Корж та Марина Кошкіна.

"Паляниця", режисери Кадім Тарасов та Юлія Большинська.

Розділ "Прем'єри України"

Феноменологічне дослідження двох американських митців-стриартистів, які подорожували Україною після повномаштабного вторгнення. Це змінило їх і знайшло відображення у новому витку творчості. Чергова варіація на тему, яку так полюбляють у західному світі, знаходить цікаве вираження у роботі знаного українського кліпмейкера, який працював з гуртами "Тартак", "ТНМК", O.Tоrvald і продюсера Раяна Сміта, який раніше зняв фільм "Солдати пісні" про українських музикантів, що стали до лав війська.

"Олівія та хмари" / Olivia and the Clouds, режисер Томас Пічардо-Еспаят

Розділ "Юність-юність"

Секцію "Молодість-Молодість" було засновано цього року з метою висвітлення молодих талантів, які креативно трактують вічні теми. Фільм Томаса Пічардо-Еспаята, представлений на основному фестивалі анімації в Ансі, розкриває історію про привида минулого кохання, який продовжує переслідувати головну героїню. Ця стрічка аналізує феномен Рашомона (за мотивами знаменитого фільму Акіри Куросави "Рашомон". - Ред.), де одна й та ж історія подається з різних перспектив.

"Любов, що не зникає" / The Love That Remains, реж. Глінур Палмасон

Розділ "Скандинавський краєвид"

Гірко-солодка оповідь про згасаюче кохання та спільні спогади, які залишаються з нами, — це суть фільму "Любов, що зникає". Це вже четверта повнометражна робота ісландського режисера Глінура Палмасона, який здобув популярність завдяки стрічці "Земля бога". Палмасон створює медитативне та пронизливо холодне кіно в скандинавському стилі, досягаючи гармонії між художнім вираженням і стриманістю. Його роботи неможливо сплутати з іншими, тож не дивно, що він часто представляє Ісландію на премії "Оскар". "Любов, що зникає" — це ще один яскравий приклад його таланту.

"Орли нації" / Eagles of the Nation, режисер Тарік Салех

Розділ "Скандинавський краєвид"

Політичний трилер про знаменитого актора, який втрачає прихильність влади. Завершальна частина "Каїрської трилогії" шведсько-єгипетського автора знову підтверджує, що культура завжди переплітається з політикою, а будь-яка позиція несе за собою наслідки. Тарік Салех має пристрасть до трилерів і вдало оволодів цим жанром, вміючи залучити як широку аудиторію, що приходить подивитися на відважного Кріса Пайна, так і фестивальних глядачів, котрі шукають більш глибокого змісту в кіно.

"Аромат сирени", реж. Роман Курган

Розділ "Структура"

Експериментальна робота від харківського електронного музиканта, відомого як Monotronique. Роман пропонує нам зануритися у концепцію, де головний персонаж -- це об'єкт, а не суб'єкт. Глядач проведе з ним 24 години (насправді хронометраж 60 хвилин), досліджуючи можливості розвитку сюжету без традиційних елементів. "Запах бузку" логічно продовжує шлях музиканта, який зайшов у кіно через кінокомпозиторство.

"Велика історія західної філософії" / La gran historia de la filosofía occidenta (The Great History of Western Philosophy), реж. Арія Ковамонас

Розділ "Структура"

"Велика історія західної філософії" занурює глядачів у захоплюючу та експериментальну анімацію. Космічний аніматор отримує завдання створити філософський фільм для Центрального комітету, очолюваного Мао. У межах всього 75 хвилин Арія встигає вплести численні відсилання до класики китайської літератури "Мандрівка на Захід", додати гумор в дусі "Монті Пайтон", включити лаканівський психоаналіз, сюрреалістичний візуальний ряд та безліч інших ідей — як серйозних, так і веселих. Ця чудова робота, сповнена хаосу, привернула увагу навіть головного фестивалю анімації в Ансі.

"Знову і знову" / Redux Redux, реж. Кевін Мак-Менус, Меттью Мак-Менус

Розділ "Північна зустріч"

Історія згорьованої матері, яка подорожує між світами, аби помститися за доньку. "Знову і знову" змішує марвелівський концепт з "Днем бабака" та тарантінівською жорстокістю у спробі перевинайти жанр фільму-помсти. Це вже друга спільна робота братів Мак-Менус і вже друга їх поява на фетивалі SXSW, який полюбляє кіно про мультивсесвіт -- саме там почався свого часу шлях оскарівського лауреата "Все, завжди і водночас".

"Безумства" / Follies, постановка Еріка К. Бульяна.

Розділ "Північна зустріч"

Сексуальна комедія є незвичайним жанром для фестивалю "Молодість", особливо для найбільшого артхаусного заходу світу — Локарно, де відбулася її прем'єра. Ерік К. Бульян вносить елементи зрілості в цей популярний жанр, розповідаючи історію пари, у якої давно зникли іскри пристрасті, і яка намагається їх відновити. Усе це подано з характерною квебекською іронією, що перегукується з французьким гумором.

Програма "Унікальні заходи"

Зазвичай програми спеціальних показів не вирізняються високою якістю на фестивалях, однак на "Молодості" вони стали справжньою перлиною, нагадуючи секцію "Фестиваль фестивалів". Багато імен у цьому списку знайомі прихильникам кіно, хоча деякі з них заслуговують на детальніше дослідження. Вибрати один чи кілька фільмів з цієї програми просто неможливо. Саме тут будуть представлені нові роботи Лава Діаса ("Магеллан"), Хона Сансу ("Що тобі каже ця природа"), Дені Коте ("Пол") та Дьордя Палфі ("Курочка"). Не можна забувати й про "Відбудову" Макса Вокера-Сільвермана, де зіграв Джош О'Коннор ("Корона"), а також про українську ретроспективу, присвячену майстерності Володимира Денисенка.

Програма Сотня

У цій традиційній ретроспективній програмі зібрані шедеври, які витримали випробування часом. Тут ви знайдете знайому з дитинства "Приборкання норовливої" поруч із культовим вестерном "Буч Кессіді і Санденс Кід", де зіграв вже покійний Роберт Редфорд. Хоча ці класичні фільми здаються безпечними, важливо зазначити, що "Солом'яні пси" Сема Пекінпа містять сцени насильства, які можуть стати тригерами для деяких глядачів. Цей фільм про помсту змінив уявлення про жорстокість на екрані. Тож, якщо ви не готові до ультранасильства, краще обійти цей фільм стороною.

Фото: кінофестиваль 'Молодість' Кадр із фільму 'Буч Кессіді і Санденс Кід'

Роберт Редфорд: Легенда незалежного кінематографа.

Міжнародні конкурси короткометражних фільмів та студентських робіт

Дві конкурсні секції, де сконцентровані пошуки режисерів та режисерок з усього світу. Цьогоріч у програмі доволі багато українського сліду. У міжнародному короткометражному конкурсі це ZAZA Богдани Орлеанової про українську акторку, яка виїхала до Лондона; "Осколки нас" сакартвельської режисерки Лели Мебурішвіліпро українську фотографиню, яку зіграла Карина Хімчук; "Брама Європи" Олексія Чубуна про сестру, яка намагається отримати опіку над братом після смерті матері. У студентському конкурсі -- "Завтра не настане" української режисерки Гаї про коханку військового, який має відправитися на передову; анімація "Світло у хвилях" Дар'ї Удачиної, що у формі притчі показує історію наглядача маяка, який втратив родину, але зробить усе, аби запобігти ще одній смерті; "Ромчик" Алексіса Біката про 8-річного Романа Олексіва, який після пережитого ракетного удару повернувся до захоплення свого життя.

Національний конкурс короткометражних фільмів

Щороку "Молодість" збирає селекцію коротких метрів, що якнайкраще показують пошуки молодого українського кіно та експерименти вже досвідчених авторів і авторок. У секції парадоксальним чином поєднані експериментальний "Євротелепорт" Наталії Ільчук; анімаційний "Київський торт" Микити Лиськова; "недоступні" Кирила Земляногоз програми Венеції; аматорський Like A George Lucas Петроса Коваля; лаконічний "Чоловік середніх літ нарешті дістався Америки" оператора "Стоп-Землі" Сашко Рощина; розлогий "Понад усе" документаліста Андрія Литвиненка; роуд-муві "Уроки водіння" Анастасії Грубої; мозаїчний фільм-спостереження "Роздуми про мир під час повітряного нальоту" В'ячеслава Туряниці та інші стрічки. Фільми тут показують блоками, тож за один перегляд можна охопити певний зріз тем та поглядів, що цікавлять українських кінематографістів і кінематографісток тут і зараз.

54-й фестиваль "Молодість" відбудеться у Києві з 25 жовтня до 2 листопада 2025 року.

Читайте також