Ефективність, новаторство та розширення: як фінансова підтримка від EU4Business сприяє розвитку українських підприємств.

Зокрема, у рамках цієї ініціативи фінансова допомога у розмірі до 15 000 євро була надана 18 компаніям. Основну увагу приділено підприємствам, що мають високий потенціал для швидкого розвитку, зокрема тим, чия інноваційна продукція та послуги, орієнтовані на експорт, можуть приносити значний прибуток.
Директор програми EU4Business/GIZ Хаген Еттнер підкреслює, що цей грантовий проект не лише сприяє стабільності українських компаній, а й демонструє величезний потенціал української економіки. Він підтверджує, що для українських підприємств немає нічого недосяжного.
Над імплементацією грантової програми для інноваційних та експортоорієнтованих МСП працювала команда Глобального договору ООН в Україні -- експерти, які добре знаються на підтримці бізнесу та просуванні принципів відповідального ведення діяльності.
Тетяна зазначає, що Глобальний договір ООН в Україні відображає цінності програми EU4Business, яка сприяє розвитку МСП з прогресивними ідеями, але яким бракує знань і ресурсів. "Інновації є запорукою стійкості, а експорт – важливим чинником для зміцнення економіки нашої країни," – акцентує увагу Тетяна Сахарук.
Генеральна директорка зазначає, що команда Глобального договору ООН в Україні активно підтримує підприємства в адаптації до європейських норм. "Ми високо цінуємо роль міжнародних партнерів у розвитку нашої економіки. Наш успіх грунтується на спільній відповідальності, і ми відкриті до співпраці з бізнесом та партнерами для реалізації спільних цілей", — підкреслює вона.
Станом на весну 2025 року, завдяки підтримці програми понад 25 тисяч українських підприємств вже отримали необхідну допомогу для адаптації до нових реалій. Ця підтримка складається з бізнес-консультацій від профільних експертів, навчальних поїздок, тренінгів, участі у міжнародних виставках, а також розвиток мікро-, малих і середніх підприємств у різних регіонах України. Грантову підтримку на загальну суму більш ніж 16 млн євро отримали вже 2000 підприємств.
Серед цих кейсів є історії трьох компаній, які мають різні напрями діяльності, історії, розташування, масштаб і стратегії розвитку, але кожній з який грант у 15 тис. євро від EU4Business у співпраці з Глобальним договором ООН в Україні допоміг у непростий час.
Emerald Tide Organic
Підприємство розташоване в м. Золочів Львівської області й спеціалізується на вирощування зелені, пряних і лікарських трав у форматі автоматизованих вертикальних комплексів, а також на продажі франшиз із вирощування зелені у вертикальних комплексах. Загальна площа комплексу становить 1500 кв. м, щодня збирається й висаджується 2-4 тис. рослин залежно від сезону.
Компанія забезпечує продукцією провідні торгові та харчові мережі України, серед яких Сільпо, Таврія Б, Пузата Хата, Епіцентр та Окко. "Ми є найбільшим комплексом такого типу не лише в Україні, а й у Східній Європі", – підкреслює Іван Фриз, який відповідає за виконання умов грантів у компанії.
Пригадуючи свій досвід роботи з ГД ООН в Україні в межах грантової програми, Іван каже, що команда надавала всебічну підтримку в організаційно-бюрократичних питаннях, що допомогло підприємцям успішно реалізувати грантові зобов'язання та отримати максимум від програми. Адже основна умова гранту -- його чітке цільове використання, що має бути підтверджено як практично, так і документально. "Отримати грант -- це ще не кінець проєкту, адже кошти потрібно засвоїти ефективно і з урахуванням зобов'язань, які прописані грантовими документами. Попри достатньо великі розміри бізнесу, грант у 15 тис. євро став для компанії дуже допоміжним. Адже, як розповідає Іван Фриз, платоспроможність населення падає, споживання продукції аж ніяк не зростає, як і кількість потенційних споживачів, натомість тарифи на електроенергію за минулий рік двічі зазнавали суттєвого підвищення.
Отже, отриманий грант компанія використовувала для модернізації освітлення для рослин, придбання насіння, добрив та інших необхідних матеріалів. Також було закуплено торф, який замінив скловату як основний субстрат, що дозволило перейти на нову технологію вирощування. Завдяки цим змінам рослини стали більш стійкими, що, в свою чергу, подовжує термін їхньої свіжості та зменшує втрати. Це має позитивний фінансовий вплив на підприємство, адже знижується рівень збитків, особливо при співпраці з супермаркетами. "Зелені культури та салати - це швидкопсувні продукти. Зазвичай, працюючи з супермаркетами, ми можемо безкоштовно обміняти до 10% продукції. Але тепер ми спостерігаємо, що втрати не перевищують 3-4%, що є дуже низьким показником", - зазначає Іван Фриз.
Загалом же, розповідає представник компанії, завдяки гранту підприємство змогло виділити обігові кошти на погашення боргів, передусім за електроенергію. "У надскладний період ця допомога була найбільш ціною", -- наголошує фахівець.
"Снек Прайм"
Історія компанії "Прайм Снек" почалась у 2016 році в Харкові, коли брати Вадим і Пилип Гришини спробували створити снек, який складався б виключно із сиру і був смачним, хрумким і корисним. Після двох років експериментів їм вдалося зробити комерційний продукт у тому вигляді, в якому він випускається й зараз під брендом "snEco". Брати почали розвиток підприємства, поступово заходячи в такі всеукраїнські мережі, як Сільпо, Новус, Ашан, ЕКОмаркет, Фоззі, WOG, ОККО, Розетка.
Ми активно розвивалися, проте майже не звертали уваги на експорт через наше розташування в Харкові. Однак влітку 2022 року, з початком масштабної російської агресії, ми переїхали на Закарпаття. Це відкрило перед нами нові можливості для експорту, адже цей регіон межує з Європою, що дало нам додатковий імпульс для розвитку, -- ділиться Пилип Гришин.
Проте внаслідок бойових дій виробничі потужності в Харкові зазнали майже повного знищення, а частину обладнання та матеріалів не вдалося евакуювати. "Ми змогли зберегти менш ніж половину нашого оснащення. Тому цей грант є надзвичайно важливим для відновлення наших виробничих потужностей. З початку 2023 року ми розпочали вихід на міжнародні ринки, і підтримка у вигляді гранту дозволила нам укладати нові контракти, не побоюючись, що не зможемо їх виконати", -- зазначає Пилип Гришин.
Грантові кошти компанія направила на закупівлю сушарки для сиру, створення двох нових робочих місць, закупівлю сировини, оренду виробничих приміщень. "Завдяки підтримці від EU4Business ми збільшили потужності на 20%. Зараз у нас на фінальній стадії підписання контракту з міжнародною компанією Monolith, і скоро наші сирні снеки будуть продаватися більше ніж у 100 супермаркетах мережі в Німеччині", -- ділиться досягненнями Пилип Гришин.
Згідно з висловлюваннями бізнесмена, компанія все одно реалізувала б своє масштабування, проте, ймовірно, з використанням кредитних ресурсів. Він зазначає, що це суттєво затягнуло б процес через бюрократичні бар'єри. Таким чином, за його оцінками, отриманий грант дозволив підприємству заощадити приблизно півроку.
Артмедіоз
Мережа лабораторій "Артмедіоз" працює в Одесі й Одеській області та частково в Миколаївській області, і на сьогодні налічує 33 відділення. Починалося все ще в 1996 році, коли була відкрита перша лабораторія. З 2013 року мережа працює під нинішнім брендом "Артмедіоз", надаючи послуги з проведення лабораторних аналізів за більш ніж 300 напрямами.
Основними запитами, з якими компанія подавалася на отримання грантової підтримки, були закупівля обладнання та програмного забезпечення. Як пояснює директор клініко-діагностичної лабораторії лікувально-діагностичного центру ТОВ "Артмедіоз" Вадим Іонко, програма допомогла придбати обладнання, аналогічне тому, яке вже було в центрі.
"Нам потрібно було додаткове обладнання, щоб забезпечити безперервність роботи одного з відділів, дати можливість оперативно виконувати лабораторні аналізи і завжди мати підстраховку на випадок потенційного виходу обладнання з ладу. Попри те, що грант покрив лише половину вартості закупленого обладнання, він дав компанії змогу спрямувати власні кошти на розвиток інших відділів", -- розповідає Вадим Іонко, додаючи, що в цій сфері доводиться постійно вдосконалювати технологічний парк обладнання, бо він має тенденцію до фізичного та морального зношування.
Новітнє програмне забезпечення значно спростило діяльність працівників лабораторії, зменшивши людський фактор та автоматизувавши ряд робочих процесів. Вадим Іонко відзначає, що компанія в першу чергу фокусувалася на вирішенні бізнес-задач. "Однак наш бізнес має свої особливості і керується етичними принципами. Тому покращення, які ми змогли реалізувати завдяки отриманому гранту, зрештою дозволяють нам надавати нашим клієнтам послуги найвищої якості", — зазначає керівник.
Чи придбала б компанія необхідне обладнання, якби не отримала грант? Звісно, каже Вадим Іонко, але це було би значно складніше, довше та дорожче. "Довелося би брати кредит, а за нашими оцінками кредитування закрило б питання купівлі обладнання приблизно до кінця 2025 року. Грантова підтримка допомогла нашій компанії виграти рік часу у порівнянні із отриманням кредиту від банку", -- пояснює він.