Виталий Шабунин: Ермак и Татаров отсутствуют - они всего лишь олицетворение воли Зеленского.

Державне бюро розслідувань готується до прийняття рішення щодо запобіжного заходу для Віталія Шабуніна, одного з найвідоміших українських активістів та керівника "Центру протидії корупції". Правоохоронці підозрюють, що він уникнув виконання військового обов'язку.
Крім того, в Державному бюро розслідувань повідомили, що Шабунін нібито неправомірно експлуатував позашляховик, який був ввезений в Україну під виглядом гуманітарної допомоги для армії.
Його захист стверджує, що в тексті підозри жодних згадок про авто немає.
У помешканні антикорупціонера і на місці служби на Харківщині були проведені багатогодинні обшуки, слідчі вилучили мобільні телефони, ноутбуки, планшети та годинник.
Шабунін заявляє, що ДБР за допомогою СБУ в незаконний спосіб отримало доступ до вмісту його мобільного. Він переконаний, що справа проти нього - лише невелика частина ширшого процесу, метою якого є спроба Банкової відсунути антикорупційні органи від закупівель зброї.
На підтримку Шабуніна висловилася ряд медіа, зокрема редакція "Української правди".
Ми розпитали Віталія про службу в армії, кримінальне провадження і про те, чому він відмовився від концепції "доброго царя" та "поганих бояр".
Який наразі ваш статус у процесі?
Я є особою, щодо якої висунуто підозри.
Згідно з версією слідства, я ввів в оману керівництво НАЗК, зокрема Новікова та Ситника, аби вони звернулися до мого комбата з проханням офіційно направити мене до них у НАЗК.
Обманувши комбата, я добився його згоди, і він відправив мене в інше місце служби. Чому я вчинив так? Мій план полягав у тому, щоб за півроку привласнити 220 тисяч гривень, з яких 40 тисяч становили податки. Крім того, як стверджують телеграм-канали, я зробив це, щоб уникнути виконання бойових завдань. Так виглядає формулювання підозри.
У інформаційному просторі також згадувалася волонтерська машина, однак ця тема не відображена в офіційній підозрі. Шановний пане Сухачов, директоре Державного бюро розслідувань, ви повинні або вибачитися за неправдиву інформацію в офіційних комунікаціях, або ж надати підозру. Неприпустимо, щоб державна установа поширювала неправду про те, що не має підстав у документах.
В якій частині ви проходите службу і яку спеціалізацію маєте в армії?
Я вирішив приєднатися до армії в перший день війни. З тих пір пройшло 3,5 роки служби, і лише 5 місяців я провів у НАЗК. Це сталося восени 2022 року і тривало до початку зими 2023-го.
Тоді мій підрозділ розташувався в Київській області, у Сухолуччі, що знаходиться прямо в колишніх володіннях Януковича.
Я хочу звернутися до Державного бюро розслідувань і наголосити, що восени 2022 року в Київській області бойові дії давно завершилися. Отже, не було жодних причин уникати конфлікту. Проте ДБР створює враження, що хтось дійсно брав участь у бойових діях, а я нібито втік до Києва, щоб уникнути війни.
За 3,5 роки у мене були різні військові спеціальності: електрик-водій, електрик, стрілець. Пам'ятаєте черги в ТрО у Києві? Який там документообіг... Як записати? На комп'ютері вмієш? Запишемо на автомат, потім розбирайся.
Наразі я виконую обов'язки головного сержанта у взводі забезпечення.
Говорячи про мою поїздку у відрядження: коли мій батальйон вирушив на Схід, я пішов разом з ними. Я перебував у НАЗК, поки батальйон розташовувався на Київщині, в Сухолуччі.
Ще один закид ДБР: "Отримував бойові виплати, не воюючи".
Військовослужбовці згадують час, коли кожен, де б він не проходив службу - будь то Київ, Чернівці чи Львів - отримував від держави не менше 50 тисяч гривень. Бійці на передовій отримували додаткові 100 тисяч. Я ж у той час не мав можливості отримати ці бойові виплати.
- Що це було за відрядження до НАЗК?
На старті війни, коли моє територіальне оборонне формування ще перебувало в Києві, ми спільно з НАЗК створили правову модель, підготували законодавчий акт і успішно провели через парламент ініціативу щодо конфіскації російських активів на території України.
Всі активи російського походження, які були вилучені на території України, стали власністю держави завдяки впровадженим процедурам. Наприклад, київський торговельний центр Ocean Plaza, компанія AEROC, а також завод, що виготовляє газоблоки. Їх не забирали Татаров та ДБР через кримінальні справи, а відповідно до закону, який ми розробили та реалізували спільно з НАЗК.
Було декілька блоків роботи. Перший стосувався повернення декларування. Було важливо не просто повернути декларування для всіх посадовців, а зробити так, щоб військових це не зачепило. Ті, хто служить десь на передку, не зобов'язані це зараз робити, а пізніше, після воєнного стану, і тільки ті, хто реально купує і розпоряджається грошима.
Було необхідно спілкуватися з міжнародниками та намагатися їх переконати.
Потім була історія із закупівлями. Бо я вже трохи зрозумів, що в армії працює, а що не працює. Інфраструктура ДОТ ("Державний оператор тилу" - УП), АОС ("Агенція оборонних закупівель" Міністерства оборони - УП) і закон про оборонні закупівлі, де в кінці видно ціну, було розроблено як логіку також тоді.
Ми реалізували щось подібне в рамках медичної реформи вісім років тому, коли перенесли фінансування з міністерства до спеціалізованої агенції.
І що вдалося найменше, на жаль, це система логістики в Збройних силах України. Не існує єдиної системи обліку військового майна на рівні бригади і нижче. Під шаленим тиском було запроваджено систему обліку на рівні великих логістичних центрів Командування сил логістики. Усе, що нижче - кляте паперове пекло як було, так і залишилося. Усі нормальні бригади й підрозділи самі вже написали код, бо хто адекватний, той розуміє, що цю звітність потрібно оцифровувати.
Поряд із справжнім цифровим обліком, чимало людей продовжують вести паперову документацію, аби відповідати вимогам Генштабу. Візьміть, приміром, будь-яке програмне забезпечення, яке використовує адекватна бригада!
Словом, із НАЗК ми запустили закони, процедури, а головне - неможливість мовчати з приводу болючих для армії проблем.
Коли відбувається вибір запобіжних заходів?
Цього тижня я проходив допит, під час якого ми обговорювали терміни подачі клопотання про запобіжний захід. Слідчий зазначив, що це станеться найближчими днями. Наразі я перебуваю в Києві, оскільки Державне бюро розслідувань надіслало мені п’ять повісток, кожна з яких на день цього тижня.
У вас вдома та на робочому місці провели обшуки, під час яких були confiscated електронні пристрої — як ваші, так і вашої дружини...
- І дітей. Навіщо дітей - неясно, але ок.
Згідно з вашими словами, я правильно зрозумів, що Державне бюро розслідувань отримало можливість переглянути дані вашого мобільного телефону?
Це "неймовірна" розповідь. Нещодавно мене несподівано перевели з Харкова в напрямку на схід – до Чугуєва.
- До минулого тижня ви служили в Харкові?
Протягом останніх шести місяців, починаючи з січня, я, здається, проходив службу на великій базі Командування Сил Логістики у Харкові. Обов'язково поділюся своєю історією служби в цьому місці.
У середу минулого тижня було видано наказ начальника Генерального штабу про переведення: "Сержанте Шабунін, начальник Генерального штабу..." Наказ є наказом: зібрався - прибув. Переночував. Вранці командир повідомляє, що прибувають представники ДВКР (Департамент контррозвідки Служби безпеки України - УП), офіцери якого працюють у кожній бригаді та відповідають за виявлення шпигунів і контроль за адекватністю дій службовців.
Ця процедура вже стала звичною, так проходить в усіх секторах. Спершу спілкуються з моїм новим колегою, а потім приходить моя черга. Ось я сиджу, веду бесіду з представником ДВКР, і в рамках встановленого порядку він повинен занотувати ІМЕІ та номер мого телефону. Він попереджає, що на телефоні не можна мати Telegram (хоча всі його мають, звісно), і що геолокацію вмикати заборонено. У цей момент у приміщення вривається група ДБР і затримує мене. Хлопець із моїм телефоном втікає. Я вражено кажу: "Друзі, серйозно, ви ж розумієте, що відбувається? І все це зафіксовано на камери слідства ДБР..."
ДВКРівець мчить з моїм телефоном. Але чого мені ховати в ньому? Я служу у Збройних силах України, а це ж Служба безпеки України, ми ж не ворожі сторони. Кажу: "Хлопці, ваше право, але чи є у вас судова ухвала?" Відповідають, що немає. Тоді кажу: "Добре, на цьому ми зупиняємося. Давайте зателефонуємо моєму адвокату".
Я вже розумію, що ввечері адвокат східніше Чугуєва в житті не добереться. Але кажу: "Пацани набираємо адвоката". А вони: "Ми телефон адвоката не знаємо". А в мене теж телефона вже немає. Я кажу: "В базі ж телефон є адвоката. Це ж відкрита база". "Не маємо доступу до бази, нічого не видно".
У мене був ще один телефон. Не повірите, простий кнопковий. Повідомляю адвоката Центру протидії корупції, який перебуває в Києві. Віддам належне команді, вночі таки приїхала адвокат. Вони знайшли колег у Харкові, які погодилися приїхати серед ночі.
В цей момент проходить обшук. Співробітники ДБР виймають все з шаф і викладають на стіл: забирають комп'ютер, знімають годинник. Усе це упаковується. Процес обшуку, зафіксований на камери, триває понад 2,5 години. Я неодноразово зазначаю, що один з оперативників СБУ вийшов з телефоном, і це суперечить будь-яким процесуальним нормам. Це неправомірно, і я прошу зафіксувати цей випадок, хоча вже розумію, що мій телефон планують забрати так, щоб з ним можна було провести маніпуляції.
Якби вилучення мобільного телефону проводилося відповідно до закону, процедура виглядала б наступним чином: спершу він бере телефон, ставить його на стіл, а потім поміщає в пакет для речових доказів. Таким чином, на цьому етапі немає можливості змінювати вміст пристрою. Подальші маніпуляції стануть явними під час експертного дослідження.
Очевидно, була потреба провести якісь маніпуляції до моменту вкладання його в пакет для речових доказів. Я такий думаю: як вони будуть це легалізувати? Мені навіть цікаво стало.
І раптом з вулиці пролунав голос: "Тут під порогом валяється якийсь телефон". І керівник оперативної групи ДБР, тримаючи в руках мій розблокований телефон, увійшов до кімнати, де проходив обшук.
- В який спосіб оперативники могли його розблокувати?
Я прагну провести обговорення з ними в суді. Будь-який метод розблокування мого телефону знижує шанси на використання його інформації як доказу.
Будь-які маніпуляції з речовим доказом, який з'явився в абсолютно невідомий спосіб поза обшуковою зоною, викликають багато питань та виглядають безглуздо. Обшук тривав цілих 15 годин. 15 годин!
Які габарити мало приміщення, де проводився обшук?
- 5 м².
Ви знімали підлогу? Які роботи виконували?
- Схоже, їм треба було зафіксувати вміст телефона на камеру, поки він розблокований.
Бо потім можна і не розблокувати, адже це ж iPhone. Вони вивчали повідомлення. Особливо цікаво дізнатися, що ж там написано. Найбільше чекаю на світлини. Багато українців, які живуть далеко один від одного, мають особливі фотографії. Дружина сміється: два роки в спортзалі не пройшли даремно, тепер не соромно, якщо хтось побачить наші знімки...
- Вміст телефону може бути використаним у юридичному процесі чи в політичному?
Я просто не можу уявити, як це можна легалізувати. Тому вважаю, що справа скоріше в політичній сфері. Для правового процесу цей цирк абсолютно не був би до речі.
Отже, виявити підтвердження вашої змови з командиром або керівником НАЗК не вдалося?
Ось у чому суть: злочин, який мені ставлять у провину, стався у вересні 2022 року - взимку того ж року. Вони без жодного судового рішення входять до приміщення, стверджуючи, що я можу знищити якісь докази цього злочину. Через три роки.
Чи усвідомлюєте ви, чому саме тепер Державне бюро розслідувань займається цими справами?
У мене є теорія. НАБУ справді почало активно перевіряти високопосадовців з команди Зеленського. Наприклад, це стосується віцепрем'єра Олексія Чернишова.
Розпочали поступово розгортати оборонні стратегії. Хоча виникали труднощі, проте НАБУ та САП стали серйозним викликом для Зеленського та його команди.
Мені видається, що відбуваються перші кроки для будівництва корупційного авторитаризму.
Я розглядаю свою справу в ширшому контексті: зокрема із непризначенням обраного керівника БЕБ. Кабмін Зеленського тупо забив на пряму норму закону. Закон каже: коли конкурсна комісія обрала переможця і подала в Кабмін, Кабмін має 10 днів на призначення. Крапка. Уряд не може не призначати, думати, фантазувати.
Стаття 19 Конституції зазначає, що державні органи повинні функціонувати виключно відповідно до закону. Проте для Кабінету Міністрів "слуг" воля правителя має більшу вагу за закон. Це, безсумнівно, є чистим проявом авторитаризму.
Я висловлював свої зауваження щодо важливого законопроекту, що потенційно міг узаконити корупційні практики в одній з найчутливіших фінансових сфер — закупівлях озброєння. Це, безумовно, дуже зручно, чи не так?
Добре, вони змусили мене замовкнути, і продовжують контролювати БЕБ. Можливо, в майбутньому їм вдасться провести цей закон. Їм необхідно усунути критиків і тих, хто може переслідувати за корупційні злочини - НАБУ та САП. Адже навряд чи ДБР буде переслідувати людей Зеленського за корупційні діяння.
І от мені здається, що кримінальне переслідування мене, спроба провести найбільш корупційний закон за всю каденцію Зеленського, невиконання Конституції Кабміном при призначенні очільника БЕБ - це перші, але дуже очевидні і нахабні кроки в бік будівництва корупційного авторитаризму.
Як би ви охарактеризували корупційний авторитаризм на ваш погляд?
- Це коли можна красти багато, і тобі за це нічого не буде.
Корупційний авторитаризм характеризується ситуацією, коли президент та його оточення займаються крадіжкою і діють без обмежень, при цьому а) їх не притягують до відповідальності, б) їх не піддають критиці.
Як здійснювати крадіжки? Законодавство, що сприяє корупції. Або через альтернативні методи, такі як закупівлі зброї, оскільки вони мають закритий характер. Через Агенцію оборонних закупівель (АОЗ) Міністерства оборони. Витягуючи фінанси з Міноборони та перенаправляючи їх іншим установам, наприклад, через Phu Lechmar...
Важливо, що ти крадеш, і цього не бачать. Важливо, щоб не було тих, хто критикує, або щоб боялися критикувати.
Моя історія - про те, щоб заткнути так, щоб іншим було страшно.
Наступний крок полягає у формуванні умов для ліквідації антикорупційних структур.
- Тобто ви вважаєте свою справу прологом для демонтажу антикорупційної інфраструктури?
На мою думку, починається формування системи, в якій можна безкарно красти, і медіа не покарають нікого за це. Закриття Шабуніна – це лише маленька частина проблеми. Є ще такі видання, як "Українська правда", "Дзеркало тижня", НВ, а також незалежні розслідувачі, які також стануть мішенню. Наступним кроком стане знищення тих, хто має можливість вручити офіційні підозри, розслідувати та впроваджувати справедливість. Це стосується НАБУ, САП і ВАКС.
Я від щирого серця вдячний медіа за вашу підтримку, адже ви - наступні на черзі.
Татаров - досвідчений фахівець. Зупинятися відразу - не варіант, спершу слід продемонструвати безрезультатність. Як цього досягти? Позбавити можливості проводити розслідування та одночасно захистити себе. Надати Генеральному прокурору право контролювати процес розслідування. Наприклад, не можна ініціювати розслідування корупційних схем у сфері закупівлі зброї без попереднього погодження з генпрокурором.
- Хто стоїть за вашими неприємностями? Висунення підозри - це ж не перший крок? До того були інші моменти...
Дозвольте поділитися своїм досвідом служби, адже це додасть яскравих образів до розповіді. Під час моєї служби на логістичному хабі, мене щодня фотографували.
- Хто?
- Колеги на роботі. Я займаюся розвантаженням, вантажівка привезла продукти. Це важка фізична праця. Мене при цьому фотографують. Всі навколо роблять вигляд, що це звичайна справа.
Я запитую: "Ви так робили раніше?" - "Ні, не робили".
Окрім того, щодо мене було кілька службових розслідувань. Я написав пост у телеграмі, коли Портнова вбили, де один із меседжів був таким: якщо не зупинитеся, ви, конкретно нинішня влада, Татаров і компанія, то це шлях туди само.
Чи проводиться розслідування щодо причин, чому ви опублікували допис про вбивство Портнова?
Офіційно у зв'язку з обмеженням на застосування Telegram.
Чи проводила розслідування військова контррозвідка?
- Давайте дамо можливість всім вийти з красивим обличчям з цієї історії. Не можна використовувати в політичних розборках військових.
Не можна висилати мене за Харків, щоб адвокати не могли приїхати на обшук, використовуючи начальника Генерального штабу.
Не можна залучати офіцерів контррозвідки СБУ для того, щоб вони вийшли з моїм телефоном під час прибуття слідчої групи ДБР, щоб пізніше маніпулювати даними на ньому.
Не можна ставити Сили оборони один проти одного.
Це огидно, бо це руйнує найважливіше.
Я з величезною повагою ставлюся до СБУ, яка робить неймовірні операції. Бойова частина СБУ - боги. Але є частинка, яка займається чисто політичними історіями, часто не з власної волі.
Який відділ?
Не можна стверджувати, що якийсь департамент є поганим. У контррозвідці працює безліч надзвичайних офіцерів, справжніх професіоналів світового рівня. А є просто...
Коли вони гралися з телефоном, чи не усвідомлювали, що під час судового засідання, на якому розглядатимуть обрання запобіжного заходу, ми вимагатимемо показати відеозапис обшуку, на якому видно, як телефон знайшли на порозі? У ході судового процесу ми також плануємо викликати представника ДВКР до суду. І ви уявляєте, як це виглядатиме? Вони намагатимуться придумати для нього якісь відрядження, залучать безліч людей, аби спростувати всі факти... Але врешті-решт, ми досягнемо свого.
Отже, хто, на вашу думку, може бути ініціатором кримінальної справи щодо вас?
Офіс глави держави. У мене є досить захоплююча історія, яку я хочу поділитися.
Місяців зо 3 назад я перестав говорити "Єрмак, Татаров, Умєров"... Я кажу: Зеленський або міністр оборони Зеленського, або депутати Зеленського.
Оскільки Єрмака та Татарова немає на місці, вони виступають лише як втілення волі Зеленського. Якщо президент висловить незгоду, він просто скаже: "Припиніть негайно". І в такому випадку ці двоє не матимуть жодних дій. Шановні депутати, утримайтеся від реєстрації корупційних ініціатив. І тоді слуги не будуть їх підтримувати.
Якщо закон про корупційну амністію підписали 123 "слуги народу". 123 слуги - не 13, не 30, а 123! Це можна було так просто зробити? Хай Зеленський дякує Богові, що той закон не проголосують зараз, бо він же має його потім підписати як президент.
Вся відповідальність покладається на нього.
Кабмін не проголосував відповідно до прямої норми закону. Чи Офіс дав вказівку?
Незалежно від причин чи ситуації, остаточне рішення завжди залишається за Зеленським. Відповідно, і відповідальність лягає на його плечі.
Давайте розглянемо ситуацію з іншого ракурсу. Я впевнений, що в інтересах як Зеленського, так і всіх нас – знайти фінансування для країни під час війни. Це наш спільний інтерес. І Зеленський виконує цю задачу досить успішно. Він вміло залучає необхідні ресурси з Заходу, де не завжди охоче надають допомогу. Завдяки його зусиллям, важко відмовити у фінансуванні. Чи не ускладнює це для нас усіх, і особливо для нього, інформація в національних та багатьох міжнародних медіа про арешт антикорупційного активіста?
Вас засуджують, зокрема, за те, що ви критикуєте уряд, коли він звертається за фінансовою підтримкою для війська...
По-перше, утримання сміття всередині дому - це пряма дорога до тоталітарного режиму в Росії.
По-друге, антикорупційні активісти комунікують на різних майданчиках.
Ми постійно наголошуємо на тому, що фінансування війни повинно бути безумовним.
Навіть ті, хто нас критикує, змушені визнати, що ЦПК внесли значний вклад у забезпечення України зброєю.
Ми стали тією командою, яка організовувала поїздки льотчиків до США, де вони виступали у Конгресі на підтримку надання F-16. У безлічі кампаній ми відігравали важливу роль і стали ключовими учасниками. Наша команда володіє навичками ефективної роботи з західними медіа.
Крім того, в суспільстві все більше обговорюють питання ВІП-обслуговування для відомих особистостей...
Друзі, запрошую вас приєднатися до мене для розвезення продуктових наборів!
Я продемонструю вам справжній рівень ВІП-обслуговування.
Крім того, я не вважаю, що процес розподілу пайків є чимось ганебним.