Наркотики та відсутність покарання: чому в Україні зросла кількість фатальних аварій?
В Україні спостерігається безпрецедентне зростання аварій на дорогах, внаслідок яких є постраждалі та загиблі. Однією з основних причин цього явища вважають поширення наркотичної залежності та відсутність ефективних механізмів покарання за правопорушення.
Стан на автомобільних шляхах країни стрімко погіршується. "Протягом 2024 року було зафіксовано 25 781 дорожньо-транспортну пригоду, внаслідок яких загинуло 3202 особи, а 32 023 громадянина отримали травми", - зазначив 23 січня перший заступник начальника Департаменту патрульної поліції Олексій Білошицький, підсумовуючи невтішні дані за минулий рік.
Це рекорд, якого в Україні не бачили з 2019 року. Враховуючи тимчасову втрату контролю над частиною територій через велику війну, деякі області значно перевищили показники того року.
Ключовим фактором, що ускладнює ситуацію, є водіння в стані сп'яніння, особливо наркотичного, яке, за словами Білошицького, зростає шаленими темпами, на що впливає "і загальна ситуація (у країні), і певні особисті моменти". Також, кажуть в поліції, посилився контроль з їхнього боку за цим видом правопорушення (стали більше виявляти - ЕП).
Слова Білошицького підтверджує аналіз виданням NGL.media близько 850 тис. судових ухвал про нетверезе водіння за останні десять років. У порівнянні з 2019 роком кількість випадків подвоїлася.
Основним фактором зростання є вживання наркотиків. Якщо за десятирічний період споживання алкоголю збільшилося лише на 14%, то використання наркотиків зросло більш ніж у шість разів. Найбільш виражені зміни спостерігаються у великих містах. Наприклад, у Львові такі випадки стали траплятися у 14 разів частіше, а в Харкові, що розташований поблизу фронту, це число збільшилось у 48 разів.
Іншою можливою причиною погіршення дорожньої ситуації є недостатність покарань. У 99% випадків, винуватці п'яного водіння, а також водіння під впливом наркотиків, отримують лише штраф у розмірі 17 тисяч гривень і позбавлення водійських прав на рік. Якщо ж внаслідок ДТП є постраждалі або навіть жертви, ситуація стає ще більш серйозною.
Експертна група провела аналіз 3432 судових рішень, винесених у 2023-2024 роках, за двома статтями Кримінального кодексу. Мова йде про статтю 286, яка регулює порушення правил безпеки дорожнього руху та експлуатації транспортних засобів водіями, а також статтю 286-1, що охоплює аналогічні порушення, вчинені у стані алкогольного або наркотичного сп'яніння.
Феміда тут виступає з безкомпромісною строгістю. У 78% випадків рішення суду призводять до ув'язнення винних у ДТП (для статей 2 та більше, що включають тяжкі травми або летальні наслідки, цей показник досягає 97%). Проте, як ми вже не раз зазначали, коли Феміда вимовляє "а", вона часто забуває додати "б".
У 82% випадків обвинуваченим було призначено іспитовий термін: замість тюремного ув'язнення вони отримали умовне покарання. Крім того, суд має можливість заборонити виїзд за межі країни або встановити нічний домашній арешт.
Статистичні дані вражають ще більше, якщо взяти до уваги, що стаття 286 Кримінального кодексу України може змінювати свою кваліфікацію в залежності від тяжкості травм, завданих потерпілій стороні, як зазначають юристи ЕП. Іншими словами, наявність потерпілого (з яким винуватці ДТП можуть, наприклад, досягти угоди) або серйозність його ушкоджень впливають на кваліфікацію відповідно до цієї статті.
Згідно з інформацією Національної поліції, у 2023 році сталося 23,6 тисяч ДТП, в яких були постраждалі. Проте, як свідчать дані Реєстру судових рішень (ці традиційні невідповідності в статистичних показниках підтверджуються також цифрами від Офісу Генерального прокурора), протягом 2024 року було ухвалено лише 1741 вирок за різними частинами статей 286 та 286-1 Кримінального кодексу України.
З огляду на те, що приблизно 90% з них становлять умовні вироки, можна зробити висновок, що лише близько 2% осіб, відповідальних за ДТП з травмами середньої або важкої тяжкості, чи зі смертельними наслідками, потрапляють за ґрати.
Однак це питання стосується не лише справедливості. Існує безліч досліджень, які вивчають, як дорожньо-транспортні пригоди впливають на економічну ситуацію та валовий внутрішній продукт (ВВП) держав. Згідно з оцінками, економічні втрати від ДТП становлять від 2% до 7% ВВП різних країн, що в загальному дорівнює понад 2 трильйони доларів на рік.
В Україні, згідно з даними Світового банку, фінансові втрати, спричинені дорожньо-транспортними пригодами, становлять близько 4,5 мільярдів доларів щорічно, що приблизно дорівнює 3% від валового внутрішнього продукту країни у 2017 році. Ця сума охоплює як безпосередні витрати, такі як медичні послуги, виплати компенсацій та відшкодування за пошкоджене майно, так і непрямі витрати, пов'язані з передчасною смертю, інвалідністю та втратою продуктивності працездатного населення.